Rozwój motoryki u dziecka

Co to jest motoryka?

Motoryka – sprawność fizyczna, ruchowa.

Motoryka mała to sprawność dłoni i palców, zaś motoryka duża to sprawność fizyczna całego ciała. Pojęciem ważnym jest również grafomotoryka. Jest to umiejętność pisania i rysowania. Zaburzenia w tej dziedzinie są związane z obniżoną sprawnością motoryki małej.

Zarówno motoryka duża, jak i motoryka mała rozwijają się wraz z wiekiem dziecka. U malucha sprawność motoryki dużej przejawia się w raczkowaniu, siadaniu, wstawaniu, chodzeniu czy też machaniu ręką, zaś małej motoryki – w chwytaniu różnych przedmiotów. U starszych dzieci rozwój motoryki dużej przekłada się na umiejętność jazdy na rowerze, biegania, skakania, pływania, łapania piłki itd., z kolei małej motoryki – np. w trzymaniu łyżki i samodzielnym jedzeniu. Ważne jest dbanie o rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka, ale nie należy zapominać o dbaniu o rozwój motoryki małej.

Jak przebiega rozwój dziecka?

Maluszek do 6 miesiąca życia potrafi chwytać przedmioty, przewracać się z pleców na bok, unosić główkę, siadać trzymając palce osoby dorosłej, sięgać po przedmioty i je przekładać z ręki do ręki.

Dziecko od 6 do 12 miesiąca potrafi siadać bez podparcia, szybko raczkować, wdrapywać się po schodach, stać bez niczyjej pomocy, uderzać przedmiotami o siebie, wkładać i wyjmować przedmioty z pojemnika, podnosić rzeczy kciukiem i jednym z palców.

Dziecko od 1 roku życia do 2 lat potrafi samodzielnie chodzić, kucać, by sięgnąć po jakiś przedmiot, biegać, wdrapywać się na meble, wejść po schodach przy pomocy osoby dorosłej, toczyć piłką, popychać i ciągnąć przedmioty.

Dziecko od 2 roku życia do 3 roku życia potrafi samodzielnie wchodzić po schodach, omijać przeszkody, przenosić rzeczy oraz podejmuje próby wykonywania czynności samoobsługowych.

Dziecko w wieku przedszkolnym potrafi sprawnie biegać i skakać, łapie, rzuca, kopie, wykonuje czynności samoobsługowe, sprawnie porusza się po schodach, utrzymuje równowagę ciała, łączy kilka czynności ruchomych.

Dziecko wstępujące do szkoły, czyli dziecko 7-letnie, osiąga dojrzałość prostych czynności ruchowych. Samodzielnie ubiera się, a jego ruchy są harmonijne, rytmiczne i płynne. Jednak tempo rozwoju cech motorycznych jest nierówne. Zależy ono od wieku i budowy ciała oraz predyspozycji genetycznych.

Wiek 9–12 lat stanowi „złoty okres motoryczności”. Jest to szczególnie korzystny okres do kształtowania sprawności ruchowej, a w szczególności kształtowania szybkości, zwinności i mocy.

W dalszych latach pojawia się zdyscyplinowanie ruchowe i umiejętność koncentracji. Ciało i organizm dziecka przygotowują się do kolejnego, ważnego etapu – dojrzewania.

Ćwiczenie motoryki małej

Istnieje wiele prostych sposobów doskonalenia małej motoryki. Do nich należą: rysowanie (kolorowanki, rysowanie po szlaczkach), malowanie (farby do malowania palcami, farby do malowania pędzlami), lepienie (z ciastoliny, plasteliny, masy solnej, piasku kinetycznego), wycinanie, wyklejanie (naklejki, przyklejanie kolorowego papieru lub bibuły), nawlekanie koralików na sznurek, budowanie z klocków, pisanie, gra w pchełki.

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *